Kawan Paling Setia

Proses Terjadinya Pelangi




Assalamualaikum semua ,hai selamat sejahtera :)


Penat cari info pasal PELANGI hari ini. mau taknya tiba-tiba hati dan fikiran ni nak sangat selongkar pasal pelangi. nak tahu macam mana pelangi terbentuk ,macam mana pelangi terjadi ,terjadi sebab apa ,benda apa yang menyebabkan pelangi terjadi dan macam-macam la nak tahu. teruja sangat nak tahu pasal pelangi ni sebab 2 hari lepas dapat tengok pelangi yang terang ,warna penuh dan "curve" yang lengkap dari mula sampai penghujung. memang tak dapat dinafikan perasaan masa tu sangat teruja ,sangat gembira dan rasa bertuah sangat sebab dapat lagi nikmati keindahan alam. betullah tiada kuasa yang paling hebat dapat diatasi selain Yang Maha Esa. Allahu ! jadi dah terlanjur cari pasal pelangi ni ,nak la kongsikan dekat korang semua bagaiman proses terjadinya pelangi ni. unik ! menarik ! ajaib ! tak pernah terfikir pun proses macam ni boleh berlaku. meh kita kenali apa itu PELANGI dan belajar macam mana proses terbentuknya PELANGI. LLLooodddiiinnnggg.......



PELANGI merupakan suatu busur spektrum besar yang terjadi kerana pembiasan cahaya matahari oleh butir-butir air. Pelangi adalah gejala optik dan meteorologi berupa cahaya beraneka warna saling sejajar yang nampak di langit atau medium lainnya. Di langit, pelangi nampak sebagai busur cahaya dengan hujungnya mengarah pada horizon pada suatu saat hujan renyai. Pelangi juga dapat dilihat di sekitar air terjun yang deras.

Biasanya fenomena ini terjadi ketika udara sangat panas tetapi hujan turun rintik-rintik. Kita dapat melihat jelas fenomena ini, jika kita berdiri membelakangi cahaya matahari. Pelangi dapat pula terbentuk kerana udara berkabus atau berembun.



Dalam ilmu fisik, pelangi dapat dijelaskan sebagai sebuah peristiwa pembiasan alam. Pembiasan merupakan proses diuraikannya satu warna tertentu menjadi beberapa warna lainnya (disebut juga spektrum warna), melalui suatu medium tertentu pula.

Pada pelangi, proses berurainya warna terjadi ketika cahaya matahari yang berwarna putih terurai menjadi spektrum warna melalui media air hujan. Adapun spektrum warna yang terjadi terdiri atas warna merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo, dan ungu.

Fenomena pelangi dapat pula terjadi di sekitar air terjun. Percikan air di sekitar air terjun menjadi medium untuk menguraikan warna dari cahaya matahari yang bersinar.





PROSES TERJADINYA PELANGI dengan cahaya matahari sebagai cahaya polikromatik (terdiri dari banyak warna). Warna putih cahaya matahari sebenarnya adalah gabungan dari pelbagai cahaya dengan panjang gelombang yang berbeza-beza. Mata manusia sanggup menangkap paling tidak tujuh warna yang dikandung cahaya matahari, yang akan terlihat pada pelangi: merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo, dan ungu.

Panjang gelombang cahaya ini membentuk pita garis-garis paralel, setiap warna bertindih dengan warna di sebelahnya. Pita ini disebut spektrum. Di dalam spektrum, garis merah selalu berada pada salah satu sisi dan biru serta ungu di sisi lain, dan ini ditentukan oleh perbezaan panjang gelombang.

Pelangi tidak lain adalah busur spektrum besar yang terjadi karena pembiasan cahaya matahari oleh butir-butir air. Ketika cahaya matahari melewati butiran air, ia membias seperti ketika melalui prisma kaca. Jadi di dalam tetesan air, kita sudah mendapatkan warna yang berbeda memanjang dari satu sisi ke sisi tetesan air lainnya. Beberapa dari cahaya berwarna ini kemudian dipantulkan dari sisi yang jauh pada tetesan air, kembali dan keluar lagi dari tetesan air.

Cahaya keluar kembali dari titisan air ke arah yang berbeza, bergantung pada panjang gelombangnya. Perbezaan panjang gelombang ini, akanmewujudkan warna-warna pada pelangi yang tersusun dengan merah di paling atas dan ungu di paling bawah pelangi.


Turut dikatakan bahawa pelangi bermula dari ketika cahaya matahari melewati sebuah titis hujan yang kemudian dibelokkan atau dibiaskan menuju tengah titis hujan tersebut, yang memisahkan cahaya putih itu menjadi sebuah warna spektrum. Kemudian, warna-warna yang terpisah ini memantul di belakang titis hujan dan memisah lebih banyak lagi saat meninggalkannya. Akibatnya, cahaya nampak melengkung menjadi kurva warna yang disebut sebagai pelangi. Cahaya dengan panjang gelombang terpendek seperti ungu, terdapat di bagian kurva dan yang memiliki panjang gelombang terpanjang seperti merah terdapat pada bagian luar.

Pada abad ke-17, ilmuwan inggris, Isaac Newton, (1642 -1727) menemukan bahawa cahaya putih matahari sebenarnya adalah campuran dari cahaya pelbagai warna. Dia menyorotkan sedikit sinar matahari melalui sebuah prisma kaca berbentuk segitiga (blok kaca) dalam sebuah ruang gelap. Bentuk prisma tersebut membuat bekas sinarnya membelok dan kemudian memisah menjadi suatu pita cahaya yang lebar. Di dalam pita ini, Newton melihat tujuh warna yang disebut spektrum. Warna-warna ini adalah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

Semua cahaya bergerak dalam bentuk gelombang. Panjang gelombang adalah yang menentukan warna cahaya tersebut. Kadang, sebuah pelangi kedua yang lebih redup dapt terlihat di atas pelagi utama karena cahaya telah dipantulkan atau dibiaskan lebih dari sekali di dalam titis-titis air hujan. Warna-warna pelangi kedua ini terbalik, merah di dalam dan ungu diluar. Warnanya tidak pernah secerah pelangi utama kerana setiap kali cahaya dipantulkan, ada sedikit cahaya yang hilang.

Pada tahun 1852, ilmuwan Jerman, Ernst Von Brycke, menyatakan bahwa warna biru langit diakibatkan oleh partikel-partikel di atmosfer yang menyebarkan cahaya matahari saat memasuki atmosfer. Kemudian, dua fisikawan Inggris, Lord Rayleigh (1842-1919) dan John Tyndall (1820-1893) mempunyai penjelasan lain. Rayleigh berpendapat bawah bahagian biru dari cahaya matahari disebarkan oleh debu dan wap air, tetapi dia salah. Molekul udara sendirilah yang menyebarkan cahaya. Meskipun demikian kita masih menyebut jenis penyeberan ini sebagai efek Tyndall, atau penyebaran Rayleigh, sesuai dengan nama kedua ilmuwan tersebut.

Permandangan Indah Pelangi:-














Ini saja yang dapat Ninie kongsikan untuk tontonan korang semua ,infomasi ni Ninie ambil dalam internet ja ,jadi sebarang rujukan tambahan boleh cari di internet. Harap dapat membantu anda :)






Kejar Cita-Cita Baru Kejar Cinta


1 comment :

Siara Elina said...

Saya ada gambar double pelangi hehehhehe

http://kakaktiricinderella95.blogspot.com/2014/11/double-pelangi.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...