Kawan Paling Setia

Pembentukan Air Hujan



Assalamualaikum semua ,selamat sejahtera !





Alhamdulillah hari ni dekat Kedah kawasan Sungai Petani hujan turun dengan lebat sangat. rahmat Allah katakan ! kalau cerita pasal hujan mesti ramai orang suka sebab banyak manfaatnya contoh air hujan boleh kurangkan suhu panas di muka bumi ,boleh suburkan tanaman bagi pertanian ,sumber minuman dan boleh nikmati keindahan ciptaan Yang Esa. tapi ada juga sesetengah golongan akan mengeluh bila hujan turun ,mau tak nya mengeluh sebab ada aktiviti luar contoh nak keluar dengan kawan-kawan ,nak main dekat taman ,banjir dan sebagainya. korang tahu tak tak baik kalau kita mengeluh dengan kurnian Allah. Allah ciptakan hujan ada kelebihan dia tersendiri. salah satunya ,rahmat bagi orang yang sedang ditimpa masalah seperti tiada bekalan air ,kerosakkan tanaman akibat kemarau. jadi bayangkan kalau tanpa hujan apa yang akan terjadi kepada kita ? sumber bekalan air kita akan terputus ,manusia akan mati sebab kekurangan air dalam badan. korang tahukan air adalah kompenan utama dalam badan manusia untuk teruskan hidup ,manusia boleh hidup tanpa makanan tapi bukan tanpa air. jadi belajarlah hargai dan mensyukuri nikmat yang sedia ada. 

Berceloteh panjang pun tak nak sebab nanti korang akan cepat bosan kan ? jadi hari ni Ninie nak kongsi sedikit pengetahuan tentang bagaimana terbentuknya air hujan. sungguh Ninie kata ini betul-betul ajaib dan unik ,malah dalam Al-Quran turut tercatit tentang kewujudan air hujan. bagi beragama Islam ,Al-Quran sumber yang terbaik dijadikan rujukkan. LOADINGGG...........

"Dialah Allah Yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal; lalu kamu lihat air hujan keluar dari celah-celahnya; maka, apabila hujan itu turun mengenai hamba-hambaNya yang dikehendakiNya, tiba-tiba mereka menjadi gembira"      (Al Qur'an, 30:48)




HUJAN merupakan peristiwa turunnya air dari langit ke bumi. permulaannya air hujan berasal dari air datang dari bumi seperti air laut, air sungai, air danau, air waduk, air rumpon, air sawah, air comberan, air susu, air jamban, air kolam, air ludah, dan lain sebagainya. Selain itu ,air yang berbentuk fisik, air yang menguap ke udara juga bisa berasal dari tubuh manusia, binatang, tumbuh-tumbuhan, serta benda-benda lain yang mengandung air,Hujan merupakan satu bentuk presipitasi yang berwujud cairan. Presipitasi sendiri dapat berwujud padat (misalnya salju dan hujan es) atau aerosol (seperti embun dan kabut). Hujan terbentuk apabila titik air yang terpisah jatuh ke bumi dari awan. Tidak semua air hujan sampai ke permukaan bumi karena sebagian menguap ketika jatuh melalui udara kering. Hujan jenis ini disebut sebagai virga. Hujan memainkan peranan penting dalam siklus hidrologi. Lembaban dari laut menguap, berubah menjadi awan, terkumpul menjadi awan mendung, lalu turun kembali ke bumi, dan akhirnya kembali ke laut melalui sungai dan anak sungai untuk mengulangi daur ulang itu semula.



Air-air tersebut umumnya mengalami proses penguapan atau evaporasi akibat adanya bantuan panas matahari. Air yang menguap / menjadi uap melayang ke udara dan akhirnya terus bergerak menuju langit yang tinggi bersama uap-uap air yang lain. Di langit yang tinggi uap tersebut mengalami proses pemadatan atau kondensasi sehingga membentuk awan. Dengan bantuan angin awan-awan tersebut dapat bergerak kesana-kemari baik vertikal, horizontal dan diagonal, Akibat angin atau udara yang bergerak pula awan-awan saling bertemu dan membesar menuju langit / atmosfir bumi yang suhunya rendah atau dingin dan akhirnya membentuk butiran es dan air. disebabkan terlalu berat dan tidak mampu ditompangh angin akhirnya butiran-butiran air atau es tersebut jatuh ke permukaan bumi (proses presipitasi). Karena semakin rendah suhu udara semakin tinggi maka es atau salju yang terbentuk mencair menjadi air, namun begitu jika suhunya sangat rendah maka akan turun tetap sebagai salju.


Dekat sini Ninie selitkan doa yang sunat dibacakan bila hujan turun ,khas untuk yang beragama Islam saja ,yang beragama lain ,maaf Ninie tak tahu hehe. BISMILLAH.....




Ini saja yang dapat Ninie cerita ,Ninie tak pandai sangat sebab tu Ninie cuba cari maklumat tentang hujan. Perasaan nak tahu tentang pembentukan hujan membuak-buak ,jadi ni la akhirnya jawapan yang dapat disampaikan. Harap dapat membantu :)






Kejar Cita-Cita Baru Kejar Cinta


No comments :

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...